Zaznacz stronę

Tłuszcz, jeszcze kilka lat temu

…uznawany był za element diety niekoniecznie pożądany.
Dziś jest inaczej.

Dlaczego tłuszcze są tak ważne dla naszego organizmu?

To fundamentalny składnik wszystkich organizmów żywych.
Stanowią źródło energii oraz jeden z istotnych elementów budujących błony komórkowe.

Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że np. ważne witaminy A, D, E, K bez udziału tłuszczu nie miałyby szans
na dostanie się do naszego organizmu.

Tekst, który czytasz nie dotyczy wszystkich rodzajów tłuszczów.
Opisane jest tu działanie kwasów omega 3 należących do NNKT (Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe):
„Niezbędne” – organizm ich nie wytworzy i muszą być dostarczone z zewnątrz.
„Nienasycone” – posiadają w swojej budowie nienasycone wiązanie, które znajduje się przy trzecim węglu licząc od końca. Stąd w nazwie cyfra „3”.

Kwasów tych jest dużo, lecz największe działanie prozdrowotne mają:
ALA = kw. alfa-liolenowy
EPA = kw. eikozapentaenowy
DHA = kw. dokozaheksaenowy

Jaki wpływ mają kwasy omega 3 działając z zewnątrz?
1. Skóra i włosy.

Poprawiają kondycję skóry poprzez zapobieganie utraty wody. Głównie z głębszych warstw.
Dzięki czemu skóra jest nawilżona, elastyczna, gładka i jędrna.
Tym samym zmniejszają napięcie skóry. Powstanie zmarszczek jest opóźnione,
a gdy już są, to dzięki tym kwasom ulegają zmniejszeniu.

Chronią również przed niekorzystnym wpływem promieni słonecznych, zwiększając czas ekspozycji na słońce. Wynikiem czego jest zmniejszenia zaczerwienienia i ryzyka poparzenia.
Zabezpieczają skórę przed fotostarzeniem i przebarwieniami.
Częściowo zapobiegają rozwinięciu się nowotworów skóry, np. czerniaka.

Stymulują wzrost włosów, zapewniają ich prawidłowe nawilżenie i odżywienie.
Co sprawia, że są mocniejsze, mniej podatne na wypadanie, a przy tym giętkie i elastyczne.
Wzmacniają paznokcie oraz chronią je przed rozdwajaniem i łamaniem.

Na co korzystnie wpływają kwasy omega 3 działając od wewnątrz?
A. Serce i naczynia.

Spożywanie kwasów omega 3 wspomaga pracę serca i zmniejsza ryzyko chorób układu krążenia.
Kwasy te działają protekcyjnie na mięsień sercowy. Zmniejszają zlepianie się płytek krwi,
a tym samym tworzenie się skrzepu zamykającego naczynia.
Obniżają ryzyko choroby niedokrwiennej serca, zawału* oraz wystąpienia arytmii (np. migotania komór).

*A jeśli zawał już wystąpił, to przyjmowanie kwasów omega 3 zmniejsza ryzyko jego ponownego wystąpienia.

Ich przyjmowanie zapobiega lub spowalnia powstawaniu blaszki miażdżycowej poprzez:
> redukcję nadmiernego poziomu TG (trójglicerydów),
> podwyższenie poziomu dobrego cholesterolu (HDL),
> obniżenie ciśnienie krwi – wpływ na produkcję tlenku azotu, który rozszerza naczynia.

B1. Układ pokarmowy.

Oddziałując na proces metaboliczne oraz systemy regulujące procesy biochemiczne
w naszym organizmie są bardzo ważne dla prawidłowej przemiany materii.

Regenerują, uszczelniają i wzmacniają błonę śluzową przewodu pokarmowego.
Łagodzą stany zapalne, chroniąc przed chorobą wrzodową żołądka i dwunastnicy.

Przyspieszają metabolizm i usprawniają procesy spalania tkanki tłuszczowej,
przy jednoczesnym zapobieganiu odkładania się jej.

Wykazując działanie rozkurczowe i żółciopędne zmniejszają ryzyko powstawania kamieni żółciowych
oraz rozpuszczają już istniejące.

B2. Cukier.

Obniżają poziom cukru we krwi, poprzez stymulację komórek do szybszego i większego wychwytywania glukozy.
Takie działanie zapobiega cukrzycy, a u chorych zwiększa wrażliwość organizmu na insulinę.

C. Układ odpornościowy.

Kwasy omega 3 hamują nadmierną odpowiedź układu immunologicznego.
M.in. poprzez obniżenie poziomu markerów stanu zapalnego np. białek ostrej fazy – CRP.
Wykazując działanie przeciwzapalne i przeciwalergiczne zwiększają i regulują odporność przeciwnowotworową.
Zwłaszcza w przypadku raka prostaty, piersi i jelita grubego.
Poza tym, wpływają hamująco na rozrost i przerzuty jeśli te nowotwory już powstały.

Dodatkowo ich działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe w przypadku choroby autoimmunologicznej,
typu RZS (reumatoidalne zapalenie stawów) sprawia, że zmniejsza się zapotrzebowanie na środki przeciwbólowe.

D. Układ nerwowy.

Mózg od początku swojego istnienia (włączając w to życie płodowe) potrzebuje kwasów omega 3 do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania. Kwasy te wykazują działanie ochronne w stosunku do włókien nerwowych i komórek. Przyczyniają się do prawidłowego przekaźnictwa między komórkami oraz stabilizują* błony komórkowe w korze mózgu.

Są dobre, gdy pojawiają się, niezależnie od wieku, problemy z pamięcią – polepszają ją.
Poprawiają również funkcje mózgu w chorobie Alzheimera hamując tworzenie się płytek amyloidalnych.
Głównie w początkowej fazie rozwoju tej choroby.

*Jako istotny składnik siatkówki oka przyczyniają się do zmniejszenia ryzyka zwyrodnienia plamki żółtej,
zapobiegając lub opóźniając wystąpienie ślepoty.
Dodatkowo nawilżają śluzówkę oka, zapobiegając jej wysychaniu.

**Regularne spożywanie kwasów omega 3 zmniejsza ryzyko zachorowania na depresję.
A u chorych, którym podaje się te kwasy odnotowuje się realną poprawę stanu ich zdrowia.

E. Kobieta i dziecko.

Kwasy omega 3 wykazują pozytywny wpływ na cykl miesiączkowy i zmniejszają ból
związany ze skurczami menstruacyjnymi.
Wydłużają czas trwania ciąży, zapobiegają przedwczesnemu porodowi
oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia depresji poporodowej.

Warunkują też odpowiednią masę płodu i wspomagają rozwój jego układu nerwowego.
Jeśli kobieta ma odpowiedni poziom ww kwasów, to karmiąc piersią przekazuje je
nowo narodzonemu dziecku – mleko matki jest ich naturalnym źródłem.

F. Układ oddechowy.

Kwasy omega 3 redukują dolegliwości np. w astmie, chronią przed nadmierną produkcją śluzu w mukowiscydozie
i zmniejszają ryzyko zachorowania na zapalenie płuc i nowotwór.

G. Układ kostny.

Ułatwiają wchłanianie wapnia do tkanki kostnej i zmniejszają utratę masy kostnej,
działając wspomagająco w profilaktyce i leczeniu osteoporozy.

Gdzie znajdziesz najwięcej kwasów omega 3?

> ryby morskie, owoce morza, orzechy włoskie, awokado, nasiona lnu, rzepaku i soi.

Warto wiedzieć, że w związku z rosnącym zanieczyszczeniem środowiska:
– źródło kwasów omega 3 NIE powinno pochodzić z organizmów hodowlanych (wysoka zawartość metali ciężkich,
niższa zawartość kwasów),
– przygotowując dania ze zwierząt pamiętaj, żeby nie przesolić oraz długo nie smażyć (powstają wtedy kwasy trans,
które są dla nas szkodliwe).

Cenisz sobie swoje zdrowie i pragniesz zachować je w jak najlepszym stanie?
Jeśli TAK, to możesz być bardziej skutecznym
w swoim działaniu przystępując do Skutecznego Clubu.
Jaka jest twoja odpowiedź?


 

Robert Czaplejewicz
Dla mnie prawdziwy biznes XXI w. to biznes legalny, stabilny, oparty na etyce. Dlatego dołączyłem do Skutecznego Clubu. Działam systematycznie i świadomie stosując sprawdzone i skuteczne strategie marketingowe, używam do tego zdobyczy nowoczesnych technologii. Dzięki zdobytej wiedzy od praktyków profesjonalistów, wiem jak w prosty i wygodny sposób zarobić w internecie. Jeśli podejmiesz ze mną współpracę, otrzymasz ode mnie pomoc i wsparcie.
Robert Czaplejewicz

Latest posts by Robert Czaplejewicz (see all)

Send this to a friend