Zaznacz stronę

Czy już wiesz dlaczego warto ją spróbować?

Towarzyszy ludziom od setek lat… 

Odkryta przypadkiem, zagościła na stałe na naszych stołach.
Na początku doceniano jej właściwości pobudzające, potem posądzano o zły wpływ na organizm,
aż wreszcie udowodniono, że ma niesamowite właściwości prozdrowotne.
Dlatego też ze względu na jej dobry wpływ na organizm człowieka, oprócz spożywania jej przy stole,
wykorzystuje się ją w przemyśle farmaceutycznym i kosmetycznym.

K A W A

Odpowiednio palona i przygotowana daje po zaparzeniu wręcz fantastyczny aromat, który wypełnia całe wnętrze,
a osoby przechodzące obok, np. kawiarni potrafi „zaprosić” do środka.
Zapach ten działa odżywczo, pobudzająco, przywołuje pozytywne myśli.

Kawa – co znajduje się w jej ziarnach?

Zanim przeczytasz jakie ma właściwości i w jaki sposób wpływa na twój organizm, zapoznaj się z danymi, które wskazują,
co zawierają ziarna kawy oraz stworzony na ich bazie napój.

* kofeina – w ziarnie ok. 2%, a 70-140 mg/filiżankę,
– bezkofeinowa kawa TEŻ ZAWIERA kofeinę (1-5 mg/filiżankę),
* białka – ok. 13%
* węglowodany (cukry) – od 40%, np. sacharoza
* kwasy tłuszczowe – 8-16%
* witaminy z grypy B (B 2, B 3 i B 5), E, kwas foliowy
* minerały – ok. 4%: sód, wapń,potas, magnez i niewielkie ilości manganu, cynku, miedzi.

* antyoksydanty (przeciwutleniacze) – ok 8% np. kwas kawowy i chlorogenowy działanie przeciw procesom starzenia się,
przeciwzapalnie, przeciw nowotworowe,
* substancje lotne – aromatyczne – odpowiadają za zapach
* woda – ziarna ok. 13%, palona ok. 1%
* kalorie – 2 kcal/100 g.

Znasz już skład tych niepozornych ziarenek.
Nieprawdą jest więc twierdzenie, że w kawie niczego nie ma.
Warto zaznaczyć, że ostateczna ilość substancji w wypijanej kawie i ich wzajemnych proporcji, a także jej smak i aromat, zależą od: rodzaju ziaren, sposobu palenia, stopnia zmielenia, formy przygotowania i pojemności naczynia.

Może się zatem tak zdarzyć, że filiżanka dziś wypitej nie smakuje tak jak wczoraj, pomimo użycia tej samej wody, tej samej ilości wsypanej kawy i tej samej użytej metody zaparzania. 🙂

Jaki na zdrowie wpływ ma kawa?
Energia.

Budzisz się rano, nie chce ci się wstać, zwłaszcza po nieprzespanej nocy. Filiżanka kawy ułatwia start, gdyż dodaje energii, jej aromat powoduje lepszy nastrój i obniża poziom stresu. a tym samym pobudza do działania oraz zwiększa koncentrację – łatwiej ci się skupić na podjętych zadaniach

A jeśli podczas pracy lub pod koniec dnia przyjdzie zmęczenie, to mała czarna sprawia, że dłużej i bardziej wytrwale możesz działać.
Twój lepszy nastrój wywołany m.in. wzrostem (po wypiciu kawy) serotoniny i dopaminy dodatkowo działa antydepresyjnie, jesteś bardziej szczęśliwa/y.
Jednym słowem – chce się żyć.

Serce i naczynia krwionośne.

Wydaje ci się, że nie możesz pić kawy, jeśli twoje serce jest chore, zwłaszcza po zawale i dodatkowo masz problemy z krążeniem?
Zawierając w sobie substancje o działaniu przeciwzapalnym zmniejsza ryzyko chorób serca o ok. 20%, a rozszerzając tętnice i zwiększając przepływ krwi sprawia, że więcej substancji odżywczych dochodzi i od serca i do całego organizmu. Jeśli lepiej dotlenione i odżywione są twoje komórki, tym lepiej funkcjonują i poprawia się kondycja fizyczna.

Cukrzyca dorosłych( zależna od insuliny).

Kawa przyczynia se do zmniejszeniu wchłaniania cukru do krwi,
a dzięki kwasowi kawowemu zwiększa wydzielanie insuliny i przyspiesza transport wchłoniętej glukozy we krwi do komórek, a dzięki kafestolowi zwiększa wychwyt glukozy przez komórki i zmniejsza jej stężenie we krwi.
Prościej wygląda to tak – mniej się cukru wchłania, szybciej jest transportowany i szybciej absorbowany przez komórki i wtedy mniej jest go we krwi.

Tym samym kawa przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na cukrzycę typu II u osób zdrowych,
oraz u osób chorych zmniejsza postęp choroby.

Cholesterol i inne tłuszcze.

Przy piciu kawy, zwłaszcza regularnym, zwiększa się przemiana materii, co powoduje przyspieszone spalanie tłuszczów. Stąd też obecność kofeiny w środkach odchudzających.
Dodatkowo, zwiększa się przepływ krwi przez naczynia (krew płynie szybciej, bo pobudzona jest praca serca), a to sprawia, że naczynia wolniej się zwężają. A jeśli pijesz kawę filtrowaną, to nie tworzy się blaszka miażdżycowa (lub zmniejszone jest jej tworzenie się).

Mózg.

Zwiększając przepływ krwi w naczyniach mózgowych, zwiększa dostarczenie ważnych dla mózgu substancji odżywczych. Wspomaga zatem koncentrację – bardziej się skupiasz, pamięć – materiał, którego się uczysz jest lepiej przyswajalny,
refleks – umysł staje się jaśniejszy i szybciej kojarzysz fakty, szybciej reagujesz na daną sytuację.

A ponadto, szybszy przepływ powoduje również zmniejszone odkładanie się beta-amyloidu (białka odpowiadającego za chorobę Altzhaimera), antyoksydanty. np. fenylindany zapobiegają degeneracji komórek nerwowych (mają ochronny wpływ) – a to daje większą sprawność umysłową.
I poza tym, kofeina przyczynia się do złagodzenia objawów choroby Parkinsona – (zwiększając poziom dopaminy) – zmniejsza zaburzenia ruchowe jak drżenie palców i dłoni.

Ból i wytrzymałość fizyczna.

Nieważne, czy trenujesz jakikolwiek sport i bolą cię mięśnie (tzw. zakwasy), czy boli cię głowa albo jakaś inna część ciała (kontuzja), to warto wypić kawę.

Sama kofeina ma działanie przeciwbólowe, a przyczyniając się do lepszego wchłaniania innych substancji zapobiegających bólowi, sprawia że w połączeniu z nią możesz przyjmować mniejsze dawki syntetycznych środków anty bólowych (większy i lepszy efekt, przy mniejszej toksyczności na wątrobę).

Nowotwory.

Zawarte w kawie antyoksydanty mają działanie przeciwzapalne, co powoduje
mniejsze zagrożenie zachorowania na: raka jelita grubego, raka piersi,
raka prostaty i marskość wątroby.

Zęby.

Kawa zmielona jest dobrym środkiem czyszczącym zęby (nakładasz na szczoteczkę
i myjesz jak pastą), a zawarte taniny wykazują działanie przeciw próchnicze oraz zmniejszające krwawienie dziąseł.

Nie jest ona jednak antidotum na wszelkie dolegliwości i schorzenia.
Jeśli pijesz ją z rozwagą przyczynia się do poprawy jakości twojego życia.

Kawa – który rodzaj jest najlepszy?

Taki, którą lubisz, która najbardziej tobie smakuje…:)

Najbardziej popularne rodzaje:

Silniejsza w smaku i mocniejsza w działaniu (więcej substancji) – Robusta.
Bardziej łagodna, wyrafinowana, lekko czekoladowa – Arabica.

A jeśli chcesz pić kawę, która będzie miała jeszcze bardziej pozytywny wpływ na twoje zdrowie niż ogólnie dostępne w sklepach, to zainteresuj się kawą ekologiczną,
czyli uprawianą bez nawozów sztucznych i pestycydów.
Wtedy nie będzie w niej szkodliwych substancji chemicznych, groźnych zwłaszcza
gdy jesteś alergiczką/alergikiem.
Nie niszczy się wtedy również gleby, w której krzaki rosną i z której czerpią
substancje odżywcze. Zdrowa gleba = zdrowa kawa.

Zwróć też uwagę na miejsce, z którego pochodzą i w jaki sposób są zbierane ziarna kawy – jeśli ręcznie, to wybierane są najbardziej dojrzałe nasiona,
najzdrowsze i najwyższej jakości, a przy tym nie niszczy się krzaków kawowca.

Jak pić i nie pić kawy?

Niezależnie od tego, którą wybierasz, to pij ją świeżą, natychmiast po zaparzeniu.
Espresso jest najlepsza, niewiele gorsza rozpuszczalna, a na samym końcu tzw. „plujka” (z fusami).
Z kolei najwięcej kofeiny ma: parzona, rozpuszczalna, espresso (w tym cappuccino), bezkofeinowa…

Wypić dziennie możesz 3-4 filiżanek, a wg Prof. Zbigniewa Religi po zawale – 2.
Tak naprawdę, to spożywanie kawy dostosuj do stanu swojego zdrowia i trybu życia, który prowadzisz. Wiedz, że nawet powietrze i woda przyjęte w nadmiarze szkodzą.

NIE pij kawy z:
– mlekiem i cukrem, bo gorzej jest wchłaniana, zatem wykazuje mniejsze działanie, a dodatkowo dostarczasz niepotrzebnie cukier i tłuszcz.
– łatwo dostępnymi energetykami, bo nasila się toksyczne działanie i tych napojów, i kofeiny.
– przyjmowanymi lekami, gdyż działanie jednych jest potęgowane, a innych osłabione i np. przyjmując środki antykoncepcyjne, możesz zajść w ciążę.

Jeśli nie możesz się bez niej obejść, i towarzyszy ci każdego dnia, a dodatkowo uważasz, że mała czarna jest dobrym napojem do spożywania, zwłaszcza podczas spotkań rodzinnych, z przyjaciółmi, czy biznesowych i nie wyobrażasz sobie choćby deseru bez niej, to skontaktuj się z ludźmi ze Skutecznego Clubu.
To jak? Wpadniesz do nas na smaczną, najwyższej jakości i zdrową kawę? 


 

Robert Czaplejewicz
Dla mnie prawdziwy biznes XXI w. to biznes legalny, stabilny, oparty na etyce. Dlatego dołączyłem do Skutecznego Clubu. Działam systematycznie i świadomie stosując sprawdzone i skuteczne strategie marketingowe, używam do tego zdobyczy nowoczesnych technologii. Dzięki zdobytej wiedzy od praktyków profesjonalistów, wiem jak w prosty i wygodny sposób zarobić w internecie. Jeśli podejmiesz ze mną współpracę, otrzymasz ode mnie pomoc i wsparcie.
Robert Czaplejewicz

Latest posts by Robert Czaplejewicz (see all)

Send this to a friend