Czym jest marka osobista i po co ją budować?

Zacznijmy od tego „Czym jest marka albo inaczej Brand”?

Pierwsze co przychodzi na myśl, słysząc to pytanie, że marka to nazwa, termin, znak, symbol, wzór lub kombinacja tych elementów, mająca na celu ułatwienie nabywcy rozpoznanie firmy lub osoby.

Zaś zwróć uwagę, że wystarczy wymienić jakiś znany Brand i od razu wiadomo o jaką branżę chodzi, mało tego przed naszymi oczami powstaje obraz konkretnego produktu, który osobiście nam z tym Brandem się kojarzy.

Na przykład: Coca-Cola, McDonald’s, Versace, Aple, Sony, Chanel, Samsung, Adidas, BMW itd.

Jak widzisz, marka, to nie tylko zwykły termin – to pewien unikatowy obraz, skojarzenie, które kształtuje się w umysłach ludzi.

Tak naprawdę marka – to cały zbiór wyobrażeń, idei, pomysłów, które wywołują emocjonalną reakcję klienta docelowego. Oprócz tego to wypracowana i przez lata potwierdzona gwarancja, dotycząca bezpieczeństwa, solidności wykonania, rzetelności obsługi i jakości oferowanego produktu.

To wszystko oznacza, że marka pełni w strategii każdego przedsiębiorstwa bardzo ważne funkcje.

Pierwsza funkcja – to funkcja identyfikacyjną, która pozwala odróżnić produkt od podobnych konkurencyjnych produktów na rynku.

Druga – to funkcja gwarancyjna, która oznacza, że właściciel marki zobowiązuje się do utrzymania jakości produktu na określonym poziomie.

Najbardziej znane i najsilniejsze marki słyną właśnie z tego, że nie schodzą poniżej wypracowanych przez siebie, najlepszych standardów. Oczywiście te standardy mają swoją cenę. To za nie klient jest gotów zapłacić znacznie więcej, wybierając określoną markę.

Trzecia funkcja – to funkcja promocyjna. Symbolika marki niesie ze sobą pewne idee, związane z jakością oraz użytecznością produktu, tym samym przywiązując klientów do tego produktu, motywując ich do powtórnych zakupów.

Według badań, Brand ma aż 20% wpływu na nasze decyzje zakupowe.

Wiele z nas kupuje kosmetyki, sprzęt AGD czy sprzęt elektroniczny, a nawet produkty żywnościowe tych samych znanych i sprawdzonych marek. Będąc zadowolonymi klientami, po wypróbowaniu jednego produktu, znacznie chętniej sięgamy po inne towary tej samej firmy, zakładając, że będą podobnej jakości i też spełnią nasze oczekiwania.

Kolejna funkcja, którą pełni Brand, to pozycjonowanie produktu w wybranym segmencie rynku i dotarcie przez to do klienta docelowego.

Każdy Brand firmy czy produktu kojarzy się z pewnymi cechami. Na przykład, marka Lexus kojarzy się z drogim, dobrym, trwałym samochodem o wysokim prestiżu. W związku z tym w umysłach ludzi powstaję pewien stereotyp, że oferta tego produktu jest skierowana do ludzi zamożnych, osiągających sukces w życiu.

A co za tym idzie?

Wiele klientów, będzie kupować markowe produkty właśnie dla prestiżu, by być odbieranymi przez społeczeństwo w odpowiedni sposób.

To wszystko wydaje się być zrozumiałe w odniesieniu do dużych firm, działających w biznesie tradycyjnym.

Ale tak naprawdę każdy przedsiębiorca, czy ekspert w dowolnej branży, by przeżyć na bardzo konkurencyjnym rynku i przyciągnąć klientów powinien poświęcić dużą wagę budowaniu własnego rozpoznawalnego Brandu.

Brand ten powinien zostać wizytówką dla eksperta i gwarancją jakości dla klienta.

Budowanie swojej silnej marki jest procesem długim, a nawet, można powiedzieć, niekończącym się, zaś koniecznym i bardzo opłacalnym.

Pomyśl nad tym!

Tworzenie swojego wizerunku zacznij od odpowiedzi sobie na pytanie:

„Co mogę zadeklarować i zagwarantować swoim potencjalnym odbiorcom?”

Wypisz wszystkie swoje odpowiedzi na kartce i zacznij używać te atuty w komunikacji z otoczeniem!

Zacznij to już dziś, jeżeli stawiasz przed sobą cel, być postrzeganym jako Ekspert!

 


 

(Wyświetleń: 31, dzisiaj: 1)
Natalia Samarec
Zajmuję się biznesem w branży Wellness od 1997 roku. Zdrowy styl życia, to moje hobby, a marketing sieciowy - sposób na życie. Marzę by stworzyć zespół ludzi, którzy będą chętnie pomagać innym w rozwiązaniu ich problemów zdrowotnych i finansowych poprzez edukowanie i osobiste wsparcie. Chętnie pomogę swoją wiedzą, doświadczeniem i osobistym zaangażowaniem. Jeśli jesteś osobą pozytywną, chcesz realizować marzenia i nie boisz się wyzwań, zapraszam do współpracy.
Natalia Samarec

Latest posts by Natalia Samarec (see all)

3 komentarze do “Czym jest marka osobista i po co ją budować?”

  1. Robert Czaplejewicz

    Biorąc pod uwagę 3 funkcje jakie ma pełnić marka, to na pierwszy plan wybija się identyfikacja. Cóż, im wcześniej poznamy daną firmę, to na dłużej ją zapamiętamy. A jeśli produkt będzie dobry, to jesteśmy klientami na zawsze.
    Gwarancja – dla wielu osób to fakt, ze jak coś się zepsuje, to naprawią. A przecież jest to szersze pojęcie. Zobowiązanie firmy do przestrzegania norm i dbanie o każdy etap produkcji, mając przy tym wpływ na każdy składnik i jego wykorzystanie powinno być priorytetem.
    Taki przykład z życia. Skoro producent zachwala produkt, jako „gwarancja jakości…”, to dlaczego na opakowaniu jest napisane „…zawiera śladowe ilości…”?
    Funkcja promocyjna nie raz może być myląca. Otóż, fakt, znane marki nie mogą i nie pozwalają sobie na wyprodukowanie czegoś niedorobionego. A gdyby tak się stało, to wycofują całe serie ze sprzedaży. Jednak wiele firm tylko znanych z nazwy, a wcale nie markowych, do jednego produktu się przykłada, a do innego nie i na tym zarabia. Oczywiście, gdy klient zobaczy, że taka jest polityka firm, to i w przyszłości tego lepszego produktu może nie kupić, a innych potencjalnych klientów przestrzec.
    Jeśli chodzi o pozycjonowanie w celu dotarcie do klienta, to np. kilkanaście lat temu firma BMW Polska miała dość, że jej produkt postrzegany jest jako „dla bandytów i złodziei” , zmieniła podejście, zaczęła docierać do szerszej grupy, w tym ludzi uczciwie zarabiających i tym samym zwiększyła swoje zyski. Produkt był ten sam, ale przedstawienie BRANDU na innego odbiorcę dało wymierny efekt.

    Podsumowując: warto stworzyć, a potem dbać o swoją markę osobistą.

    1. Masz rację Robercie. Oprócz marki jest jeszcze pojęcie wizerunku – jak firma lub osoba jest postrzegana przez otoczenie. Wizerunek może być dobry lub nie, to zależy od wielu czynników. Przytoczyłeś świetny przykład z BMW.
      Monitoring opinii publicznych, ciągła praca nad własnym BRANDem, zmiana strategii budowania marki ( w razie potrzeby) – to podstawa wielkiego sukcesu i utrzymania czołowej pozycji na rynku.

      1. Robert Czaplejewicz

        Dziękuję Natalio, że się ze mną zgadzasz. Ale nie przejmuj się, jeśli miałabyś odmienne zdanie, to chętnie je poznam (np. w innej kwestii).

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

skutecznyclub.pl polecił Partner o ID: 5

Share via
Przewiń do góry
Send this to a friend